Sunday, June 21, 2009

People Say....

'Hujan Emas Di Negeri Orang, Hujan Batu Di Negeri Sendiri....'

ever heard about this before? (yah, i know, peribahasa tu tak habis, cari sendiri okey) what does it mean eh??? dulu time aku sekolah rendah, i wish that i can taste the 'gold'... ye lah kan, kemewahan sapa yang nak tolak... tapi semakin aku melangkah dalam arena perjuangan ini, makin aku fahami maksudnya... no need for a philosopher to tell me what is that mean... i learned all by myself... ya, negeri aku sendiri MUNGKIN tak menjamin kemewahan (mungkin lagi mewah kot) tetapi 'hujan batu' itulah yang banyak mengajar erti hidup.... 'hujan batu' itulah mendidik aku menjadi sapa aku sekarang... sakit?? sudah semestinya, hidup sapa yang tak pernah sakit..... 'hujan emas' memang membutakan mata, memekakkan telinga kita tentang azali kehidupan, tapi itulah yang sering dikejar... namun harus diingat, 'hujan emas' itu di negeri orang.... lagi perit sekalipun dapat rasa kilauan emas itu...

'Di Mana Bumi Dipijak, Di Situ Langit Dijunjung'

orang kata, kalau berada kat tempat orang, kena respek budaya dan cara hidup kat situ....jangan nak tunjuk 'hero' kalau kat tempat orang betul tak? (betol3)... tapi takkan sebab aku 'pijak' kat 'bumi' orang, orang 'bumi' tu sewenang2nya nak pijak aku???!! aku tahu aku duduk merantau... aku respek (bukan mempersetujui) kat budaya dan cara hidup kat sini (walaupun buruk) sebab aku tahu aku bukan di halaman rumah aku, di serambi tanah tumpahku... tetapi kenapa payah sangat orang kat sini nak respek aku bila datang bertandang rumah aku??? apa ko ingat ko budak kl jadi ko berkuasa seluruh kl???!!! Bumi ni tak sapa2 punya okey, it belong to ALLAH.... jangan kau fikir kau kuat bila ko di tempat sendiri, bila kau ada pengikut, bila kau ada kekayaan... try to fight me (the little boy who knows nothing)... you'll end it with regret, for DAMN sure! i might lose, but my double-edge won't... beside, i have faith in Islam (maybe more than you think you have)...

p/s: entah apa lah yang aku merepek ni.... tak paham cerita aku?, takyah paham... aku saja jer nak merapu merapundem kat sini... nama pun dah blog a.k.a online diary... so lepas tension lah kan..... (^_^)v

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe