Saturday, February 14, 2009

Student Corner

Dah seminggu dah aku dan budak2 kumpulan aku set up a bisnes (aku, Ina, Yana, Ira & Keyrol). Bermula dari tarikh 7 Februari lepas. Kami memulakan bisnes bermodalkan sejumlah wang. Kedai yang kecil je. Gerai tepi jalan, hanya ada dua je meja makan. Boleh memuatkan sekitar 16 orang customer je. Keadaan kedai agak 'daif', hehehe bumbung yang tak lengkap ber'zink'. ada yang hanya ditutupi kanvas. Bisnes ni adalah projek kumpulan kami je. Ada tempoh sebulan untuk menguruskannya. Target sales pulak kena cecah RM5000 if we want to score for the carry marks. Permulaannya, very not sure as the target sales is too high to achieve. Tapi, as we have started the bisnes, yakin pulak kami orang boleh capai target tu. Untuk tambah meyakinkan, Zul dengan adiknya (Azli) join venture jual steamboat..... kita orang siap buat delivery service, tapi untuk umah2 kat situ je lah.... target utama kami student2 yang dok menyewa kat situ.....

First day, ada 9 orang memulakan kerja. start dari kul 7 pagi, persiapan dari umah. then up to tengahari, masak memasak pulak. pukul 3 kita orang kemas kedai n start bawa barang2 ke kedai. pukul 6 start bisnes dan saat tu jugak kita orang dapat first customer. Alhamdulillah... perjalanan hari pertama agak kelam kabut, still we can manage our 'corner'. the 'corner' consist of Yana (mrs crab... wakaka), Ina & Ira (Nasi Ayam producer and seducer hahaha), Keyrol (Kuey Teow Master aka encik gatal hehehe), Zul & Azli (Steamboat Tauke....) Aku (pembuat air paling 'bertauliah.. huhuhu)... yang turut membantu hari pertama, keyrul (balak ira), man (adik aku)... kedai tutup pukul 1.30pagi... memang hari yang memenatkan.... tapi puas....

Hari kedua kami kekurangan pekerja as keyrul balik suda ke tempat asal (actually dia singgah kl jap sebab nak jumpa ira setelah abis kursus kat maran..).... thanks ya keyrul for the help, really appreciate it.... maybe ujung bulan 2 ni dia datang lagi kot.... 'corner' kami tetap beraksi... kira macam cabaran baru lah..... jualan macam semalam gak....

Hari ketiga, ada lagi cabaran baru.... Man dah balik ke kolej nya... so, kurang sorang dah kakitanagan... tapi adik zul pulak yang datang membantu.... paling hebat, hari ketiga hujan melimpah ruah, pada awalnya... chaos jugak kita orang, dengan keadaan bumbung yang bocor.... semua menjadi kreatif nak tebat lubang2 tersebut huhuhuhu paling teruk kena, area aku (bahagian air) dengan tempat keyrol (k.teow)...

Hari keempat barulah kami bertujuh je yang bekerja sekuatnya.... hujan lagi...... tapi itulah dugaan berniaga.... dahlah ari ni kami berkejar2... balik kelas, aku terus shoot kedai n kemas2 barang kat kedai.... still we can survive... agak penatlah.... tutup awal sikit sebab esok kami ada mid-term test....

Hari kelima, paling lewat kami buka kedai.... aku pun tak tahu apa sebabnya.... malam ni preparation untuk menu2 tak buat banyak2.... tapi time ni lah pulak ramai yang order.... ira siap bawa periuk nasi and masak nasi ayam kat kedai tuh.... Alhamdulillah, rezeki masuk....

Hari keenam, aku lewat sampai ke kedai sebab aku dari damansara (nak cek laptop aku yang rosak).... sampai je kat umah, mandi jap, pas tu aku terus pegi keja.... ari ni adik aku datang dah... so ada lah pekeja tambahan... hehhehee

Hari ketujuh aku dengan adik aku lewat jugak, sampai mrs crab marah wakakakaka bisnes berjalan seperti biasa. just everyday ada new customer yang datang ke kedai. arap jadi loyal customer... Amin....

Banyak pengalaman yang aku dapat... maklumlah customer kan seribu satu perangai... ada yang ok, ada yang best, ada yang jujur, ada yang "ambil hati jer tu", ada yang macam sial.... hahahaha ops sori ter 'emo' lak..... seriously jangan kritik depan public.... nak kritik face 2 face sudah lah.... macam..........



Kalau nampak first pic tu, that is the place where we run our bisnes.... 2nd pic gambar depan student corner.... last pic tu kaunter kami (paling kiri, kaunter n.ayam, tengah steamboat, kanan k.teow)....


Lagak mrs crab tengah kira duit wakakaka actually tengah tulis resit untuk delivery....


Makcik kat kedai wakaka... Ira dengan Ina tengah menyiapkan delivery for Nasi Ayam.....



Penang mali!!! sebok je tengok kamera.... Char kuey teow satu!!! Keyrol!!! Yang ni aku ada amik video... tapi senget ler.... hehhehehe



Bajet hebat lah buat teh tarik (actually aku tengah buat neslo tarik ice)... sekali rasa, manis sangatlah bai.... but the customer like it.. ????? ikut suka korang ler....



Mr Steamboat (steamboat keras... hhehehe aku pun tak tau maksudnya dengan keras....) tengah busy buat order.... (sori aku enterprem jap kat blakang tu...)


kononlah customer tengah menjamu selera, peh... padahal semua pekerja... hahhahaha

ok2 ni tempat yang harus anda tujui kalau nak ke kedai kita orang.. sebelah sekolah danau kota, setapak..... menu nya pulak.....

Nasi Ayam (3.50), N. Ayam Grilled (4), N.Ayam B.Pepper (4.50), K.Tiow Kerang (3.50), Special K.Tiow (4.50), Steamboat (Secucuk 50sen aje, ada ayam, ikan, udang, sotong, ketam etc), dan sudah semestinya ada air (air paling murah - teh o panas, kopi o panas, air limau panas (80sen je), paling mahal pun air neslo ais (1.60)... air suam kita orang bagi free je....

so apa tunggu lagi.... jom streamyx!!! hahaha jom ke STUDENT CORNER!!! kalau main game ni kira kedai kita orang ni kire baru masuk level 5 kot.... hahaha level 15 kami nak pasang free wi-fi plak huhuhuhu Semoga kami dapat capai target sales... Aminnnnn....

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe