Wednesday, February 18, 2009

Bila Rezki Datang

Hanya nak melatih tangan aku ni untuk menaip.... aku terkadang berkata sendirian, kenapa aku tak sekaya dia... tak semewah dia... tak sehensem dia.... bila lah time aku nak 'naik'... asyik aku je yang 'duduk' bawah.... aku tak berusaha?? ye ker... atau ada orang yang main kotor.... lantaklah.. "ada aku kesah??!" (kadang2 kesah jugaklah...) aku selalu dok risau kan pasal kewangan aku.... sebab aku ni agak berboros berbelanja... lebey2 lagi kat food... tapi tak jugak 'membesar'.... mana nak besar kalau dok makan benda2 'berkhasiat'..... tapi kakak aku cakap aku ni pandai uruskan duit... aku pun tak tau tang mana.... ??? aku pun tanya dia kat mana dia tengok aku ni tak boros.... then dia cakap, time aku amik diploma dulu.... aku baru perasan, aku tak sentuh sesen pun duit parents aku... aku pakai duit ptptn jer.... kira hebat jugak lah aku wakakakaka.... tapi ada rahsia disebalik tuh..... selalu jugak aku ikat perut sebab tak cukup duit.... memang aku berjimat time tu... tapi sekarang? agak payah bila aku jejak kaki ke dunia 'liar'... duit ku mengalir macam air dah.... ari2 nak spent money.... selalu jugak aku berpuasa.... kadang2 terfikir rasa nak balik kampung je... bukannya nak best sangat pun kat sini (sori untuk penghuni asal yer...) tapi orang kata kat aku, "belom rezki nko, sabar je lah"....

begitulah ceritanya.... dengan berkat hidayahNya.... aku dan kawan2 dikurniakan otak untuk membuka bisnes... sekalipun kecil2an aje... cukup lah untuk duit poket... makan minum pun terjaga.... selama 10 hari berniaga, Alhamdulillah kami dapat capai almost 2 thousands jualan (bukan profit)... ujung bulan baru tau jumlah profit kitaorang..... ni orang kata rezki perniagaan... harap2 tak ada yang phd kat kedai kami.... naudzubillah....

latest news.... 2 ari lepas aku bukak mail... and i found out that ada panggilan interview.... from SPA negeri... agak terkejut jugak aku.... mula aku berkira2 nak balik kampung... bertemu keluarga dan tanahair tersayang.....takkan aku lepaskan peluang kali ni (dulu aku pernah kena panggil, tapi tak dapat pergi sebab tengah exam...) dan semalam kakak aku bagitau ada surat interview sampai.... ini pulak dari SPA 8... hurm... memang nak suruh aku balik kampung lah ni... bersyukur? sudah semestinya aku bersyukur.... bukan selalu rezki datang bergolek..... walau sekadar temuduga, aku tetap gembira.... diterima atau tidak, itu soal no 2 dan seterusnya.....

*pix by leon fabre & bob vader

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe