Sunday, October 24, 2010

Mencari Kerja?

Only 0ne week before this October end... I'd never update my blog about my job but I guess I will...

Monday would be my last day in Office [Recruitment Consultant]... only 4 months?! bukan aku yang berhenti tapi my company nak narrow down sebab financial crisis... or should I say 'nak bankrup'... Oleh itu, aku terpaksa cari kerja lain [dalam masa sebulan]

There's a lot of thing I learn in this company... hari2 aku tengok CV/ resume orang but 98% oil & gas background... macam2 format aku tengok dan hanya satu jer aku tertarik... sebabnya kemas dan mudah dibaca... aku pun ubahlah sikit2 aku punya resume tengok kesesuaian...

Apa yang aku nak story, bukan pasal kerja aku... tapi lebih kepada how I find the job... ada banyak cara untuk cari kerja by newspaper ker, online ker ataupun suggestion from kawan2... bila aku diberitahu yang company akan shut down, maka sibuk lah cari kerja lain...

Dulu aku selalu jugak baca newspaper untuk cari kerja, sekarang jer kurang sebab dah ada kemudahan internet, aku browse jer... dari newspaper actually bagus sebab kita boleh direct contact dengan person yang iklankan jawatan kosong tu... tapi harus beringat, untuk certain iklan yang sangat simple, kenalah rajin bertanya, risau company tipu...

Melalui Internet pulak, ada banyak website yang boleh dilayari, terpulang kepada kita nak cari... bagi aku antara website yang aku selalu buka adalah Jobstreet. of course kena register then you can surf the web untuk cari kerja... tapi harus patient kalau guna web ni... sebab certain company yang gunakan web ni jarang nak follow up dia punya iklan... for example, aku dah apply 40 jawatan kosong sekitar KL [dalam tempoh sebulan], dari application tu korang akan nampak status permohonan korang tu 7 'Unsuccessful', 2 'In Process', 3 'Under Consideration, 3 'Kept for Reference' & the balance 'New'/ 'No update'... kadang2 tu down jugak tengok status ni, sebab dah lama apply but still tak ada perubahan... at least kalau dorang dah view aku punya CV pun dah kira Alhamdulillah... aku pernah kena pernah sekali jer kena panggil untuk interview i.e. kerja yang aku bakal berhenti ni...

Next website would be Mudah... actually website ni banyak function, tak semestinya untuk kerja jer, nak cari umah, kereta, motor etc pun boleh jugak... kat sini pun aku dah banyak apply... aku baca iklan its either aku call company to atau just sent my resume kat email yang dorang bagi... percentage is much higer when you call them rather than emailed... so far aku dapat 2 panggilan interview dari company yang advertised kat website ni... Alhamdulillah, sekarang aku tengah fikir which one yang aku akan masuk...

Ada banyak lagi website cari kerja, aku just cerita 2 ni jer sebab aku selalu cari kat sini jer... so bagi yang nak cari kerja, rajin2kanlah explore... jangan give up!! rezeki kita Tuhan dah tetapkan, terpulang pada korang camne nak usahakan...

nah sedikit senarai laman carian kerja:


P/s: If you want, just browse the company's website & sent ur resume via email [selalunya untuk company yang well-established like Banks] atau pun via recruitment agencies

lagi senang, gi tanya encek GooGle - type 'Cari Kerja' - then results ada banyak website

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe