Wednesday, September 2, 2009

Puasa o Puasa

Puasa dah masuk hari yang ke 12... kejap je... kalau dulu, lambat giler masa nak berlalu, time kecik2 dulu ingat nak raya jer... puasa pulak terasa lama sangat... aku time kecik dulu susah sikit nak puasa penuh... semangat bukan main lagi dewa, balik jer dari sekolah terus buka tudung saji ekekeke first time aku puasa penuh waktu aku darjah empat (buat malu jer, anak sedara aku lagi kecik dah puasa penuh) err upin ipin tak yah lah nak bandingkan dengan aku... cess betol... macam2 kenangan bulan puasa ni... ada yang manis, ada yang pahit (eh boleh pulak nak main rasa2 bulan puasa ni huhu) tapi yang aku tahu, memang banyak giler kenangan...

Zaman sekolah rendah, aku first time merasa puasa sehari waktu darjah satu... lepas tu, darjah empat puasa penuh satu bulan... then confirm lah complete sampai sekarang (ye ker? hehehe).. time sekolah ni selalu ada jer majlis bersedekah dengan anak yatim... so bebudak yang tak dapat 'hadiah' tu cemburu ler... tapi kanak2 lah katakan... mana lah faham sangat.... darjah lima kalau tak silap aku, seorang dari classmate aku (satu2 nya pada time tu) datang haid, jadi tak dapat berpuasa... time tu lah aku tahu maksud 'datang bulan' hehehe

Sekolah menengah pulak... puasa still penuh... tak pernah ponteng... tapi... Jeng3... time tingkatan tiga, lepas habis PMR aku stay dengan kakak aku... kalau aku tak berapa suka sangat duduk rumah orang ni, best lagi rumah sendiri.... kena pulak time puasa... makin lah aku tension... nasib baik adik aku join aku sekali... aku dengan dia selamba tahap cipan makan time siang huhu (dah ganti dah pun)... bagi anak sedara makan, kitaorang join sekali hehehe... macam2 perangai time tu.... aku, adik aku dengan Tuhan jer tahu kejadian ni (sekarang korang semua tahu jugak ler)... form 4 & 5 puasa aku penuh balik...

Time belajar ambil diploma, pengalaman baru jugak... al maklumlah first time merasa duduk hostel... aku berpuasa pada semester kedua kat sana.... agak pelik jugak aku tengok karenah budak hostel... makan maggi time tengahari... pintu bilik tutup rapat2 hahaha paling dashyat tu ada yang selamba pergi dewan makan beli nasik dengan lauk...perangai yang agak siot... bila ditanya, gestrik kata nyer... iyo lah tu... tapi seronok bila dapat berbuka dan bersahur ramai2 dengan kengkawan... suasana baru yang dapat aku rasakan....

Belajar jauh... lagi lain rasanya... semenjak aku menetap kat sini... berbeza sangat2, bukan duduk hostel, tapi rumah sewa... memang aku tak ada selera nak 'meratah' lauk pauk dengan kuih muih... entah aku pun tak tahu kenapa... mungkin mind aku ingat kat kampung je kot... apa2 pun puasa aku tetap terjaga... ini tahun kedua aku berpuasa di tempat orang... penuh pengharapan puasa tahun ini full lagi.... amin....

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe