Monday, March 30, 2009

Dilema Seorang Aku

Gosh.... what happen to me???!! seriously i'm in deep2 trouble... maybe masalah yang aku cari sendiri........

it all start with a friend...... dia ajak aku untuk pergi conference, aku setuju bukan sebab conference, tetapi sebab dia kawan aku.... dan aku agak mual bila budak ni kata; "conference ni penting untuk masa depan ko"..... wah!!!!! mahalnya statement.... hehehe still i went to the conference which held at Times Square..... at first, biasa jer aku tengok... macam perjumpaan orang2 biasa jer..... after Maghrib, there we go, the fenomena started........ people going crazy to reach the 'ticket'.... aku pun pelik.... mereka sanggup beli tiket untuk masuk ke dewan cnference dengan jumlah yang agak BESAR .... walaupun tiket tu aku pun mampu buat dan cetak.... tapi ada yang mengeluarkan sejumlah wang yang besar (rm500) hanya untuk sekeping tiket....... gila bukan........ berkali2 aku dipesan; "jangan jual tiket ko, nanti ko yang rugi....." then, bila aku melangkah masuk jer kat dewan tu, i can feel the aura..... don't know to describe it.......... the end.... kuikuikui (selebihnya aku tak boleh cerita apa jadi kat dalam dewan tu, rahsia kata mereka).........

dari situ aku mula kenal dengan 'mereka2' yang telah 'berjaya'.... pertanyaan yang sering aku dengar; "what is your dream?" & "do you want to achieve it?".... gila apa?! of course lah aku nak... walaupun ia sekadar mimpi dari alam tidur ku, kalau boleh digapai why not?! dan semenjak itu aku dihujani bertalu2 pertanyaan... adakah aku dah bersedia, adakah mahu mengikuti dan yang paling penting, adakah aku mahu berubah ke arah yang lebih baik????

dan semalam...... aku berjumpa lagi bertemu dengan 'insan2' ini........(agak berkali2 juga aku di ajak, namun ada saja alasan aku...) al maklumlah exam aku dah dekat....(rabu ni first paper)... aku 'ditenangkan' oleh 'mereka' yang berada disitu.... "kosongkan fikiran dan lapangkan dada"... huhuuu maka bermulalah bicara seorang 'insan' kepada aku memecah segala awan dibenakku, meruntai semua simpulan persoalan ku.... hampir sejam, aku dicurahkan dengan budaya 'mereka'... dan aku pastinya faham (walau ada sedikit yang blur... hehehe)... disitulah aku mula diberi cabaran jika aku ingin menjadi sebahagian dari keluarga mereka.......

dilema aku lahir dari saat ini.... boleh saja aku menolak tawaran mereka, namun peluang yang terbentang juga tidak mampu aku usung keluar.... bukan kerana aku mata duitan, bukan jua aku materialistik.... tapi harapan yang aku galas membuakkan semangat ku untuk berjuang bersama mereka.... cabaran yang 'mereka' berikan terlalu berat untuk ku lakukan.... tidak sampai hati pun ada... aku dipaksa menyembunyikan kebenaran yang mana aku boleh saja membongkarkan nya..... perkara inilah yang menggugat kekuatanku.... sejenak aku berfikir, patutkah aku teruskan atau tidak... aku tidak menipu, cuma tidak memberikan kebenaran, aku sembunyikannya............

cabarannya; aku perlukan wang untuk membantuku, jumlah yang terlalu besar bagiku.... aku terpaksa meminjam rm2500 dari sesiapa pun.... aku benar2 terdesak.... tapi pada siapa?? tidaklah aku meminta pada seorang, tapi sekurang2nya dari seorang yang memberi rm100 mampu ku kumpul dari sejumlah 25 orang..... tekadku akan membayar balik dalam tempoh sebulan....dan saat itulah aku boleh bercerita apa yang berlaku disebalik derita dan dilema aku ini........ ya Allah....... kuatkanlah hamba mu ini.... berikanlah hidayah dan petunjukMU bagi semua yang berlaku pada diriku... ku pohon sesungguhnya pada diriMu.......


*pix by obskure, rahsiagooglegroup & nonformality

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe