Wednesday, December 9, 2009

Bukan Nama Sebenar


4 November 2009

Should I call or shouldn’t I? hmm, well it’s not hurt to give a try right. 03-2282xxxx (tit tit tit, bunyi punat telefon aku tekan)

(trutttt trutttt, truttt truttt)

Hello, afternoon. How may I help you?” (suara permpuan)

Er, hello, I would like to know about the vacancy that you post in The Star today”.

“Boleh saya tahu, nama siapa yang tertulis dekat iklan tu?” (ceh, tau bahasa Melayu rupa2nya minah ni).

“Puan Aishah”. Jawabku ringkas.

“Sebentar ya”. Kedengaran muzik mengiringi penantian aku di gagang telefon.

“Hello, boleh saya bantu? Nama encik?” (opocot, terkejut aku dengan tetiba jer).

“Saya Asyfar Rizal (bukan nama sebenar). Saya nak tahu maklumat lanjut tentang jawatan kosong di syarikat ni, company ni kat mana ek? Dan deal with what kind of business?” seraya itu juga aku bertanya.

Company ni beroperasi di Midvalley. Deal with financing services. Encik nak apply untuk jawatan yang mana satu?”.

Admin Executive”.

“Ok, boleh saya dapatkan no encik untuk memudahkan kami menghubungi encik?”

Sure why not. 012-8499xxx”.(tuttt……………………………………….. talian putus pulak, duit syiling aku dah habis, aduyai)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trutttttt truttttttttttt (menjerit meminta untuk di angkat)

“Hello”

“Boleh saya bercakap dengan encik Rizal?”

“Macam mana kalau saya cakap tak boleh (hanya di mindaku). Ye saya bercakap”.

“Saya dari Convenient Fake Sdn Bhd (bukan nama sebenar juga). Tadi encik ada menghubungi syarikat kami kan?”

“Oh ya, ada2. Maaflah, tadi line tak berapa elok”. (ceh, lagi nak berselindung)

“Hm ok, encik boleh datang temuduga esok?”

“Esok? Pukul berapa tu, pagi saya ada hal”. (aduh, nak mintak kerja pun aku ngada2, sah2 tak dapat)

“Pukul 2 petang, encik Rizal terus berurusan dengan Miss Ain nanti”.

“Ok, boleh saya dapatkan alamat lengkap company ni?”

“unit 2, tingkat 21, tower B, northpoint midvalley city”.

“Ok, terima kasih”. (err ada temuduga esok petang, pagi tu pulak aku ada final examination, memang hebatlah)

---------------------------------------------------------------------------

p/s: bersambung....

4 comments:

sYukCurz said...

gud l,uck bro.. lama xsinggah

Lasykar Langit dan Bumi said...

thanks.... tp citer x abis lagi... hehe tgh cari idea nak mengarang...

sYukCurz said...

owh? bukan kisah benar?

Lasykar Langit dan Bumi said...

hmmm... kisah benar ni... tapi kena diolah baru nampak menarik hehe tgk tarikh asal cerita, 4 nov, skunk dah Dec... so kisah bulan lepas ni... xsempat nak post

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe