Saturday, December 12, 2009

Bukan Nama Sebenar 2


5 November 2009

Aku baru teringat exam aku memakan masa 3 jam. Aduh habis la aku macam ni.

Trutttttttttttt trutttttttttttttt

“Hello, boleh saya bercakap dengan Miss Ain?”

“Siapa di talian? Dan atas urusan apa?”

“Oh ya, saya Rizal, saya call atas urusan temuduga”. (gugup aku sebentar)

“ok, sebentar ya”. (dihibur aku lagi dengan muzik latarbelakang)

“Ya, boleh saya bantu?” (adoi, terkejut lagi aku)

“Saya Rizal, hari ni saya ada temuduga dengan cik. Tapi saya tidak dapat hadir pukul 2. Masih ada urusan di kolej. Boleh saya anjakkan temuduga saya ke pukul 3 petang?”

“Boleh jer. Encik tahu alamat syarikat kami?”

“err, tahu dekat Midvalley kan?”

“a’a, nanti apa2 hal encik boleh hubungi kami ya”.

“ok, terima kasih” (fuh, lega..)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Kelajuan tahap zebra aku tidak mampu mempercepatkan perjalanan KTM yang agak ‘bersopan santun’. Aku lewat tiba ke company CF. kira2 lambat 10minit. Namun aku gagah juga melangkah masuk ke perkarangan office mereka.

Afternoon, can I help you sir?” (Tanya gadis counter itu)

“Saya ada temuduga dengan Miss Ain”. Gadis itu memerhati sekeping nota kecil di bahagian mejanya. Kemudian mengangguk padaku, membawa aku ke computer terdekat.

“Ok, sila lengkapkan borang peribadi yang tertera di skrin computer ini. Sebarang pertanyaan boleh ajukan kepada saya”. (mak ai, dah macam robot pulak perempuan ni bercakap, ibarat suara yang dirakam dan dimainkan semula)

Ketek ketek ketek (bunyi aku menaip, pantas kononnya, tapi asyik menekan backspace sebab silap ejaan)

Aku dengan gigih mengisi semua maklumat yang diperlukan. Aduh, paling aku tak suka mengisi ruangan working experience. Bukan tiada, tapi kesemuanya singkat2 belaka. Maklumlah kerja hanya sebagai part-timer. Sekadar mengisi masa yang kosong. Tulis je lah mana yang patut (menaip yang sebetulnya). Ada maklumat ahli keluarga juga. Nama, hubungan, pekerjaan, gaji dan no telefon. (Aik? GAJI? Mana la aku tau). Aku hentam jer bahagian gaji2 tu. Bukannya aku pernah ambil kisah pasal gaji beradik aku pun. Selesai sudah, aku menyerahkan tugas seterusnya kepada gadis tadi.

“Encik ada bawa resume, salinan2 sijil dan IC?”

“Ada”. Sambil aku menyerahkan kepadanya semua dokumen aku itu.

“Dipersilakan duduk, sementara menunggu untuk ditemuduga ya”.

“Terima kasih”. Sambil benakku ligat berputar memikirkan kemungkinan soalan2 yang bakal ditanya oleh panel nanti. Should I speak Malay, or just use English? Macam2 yang aku fikirkan. Teringat pulak aku dengan sesi ‘mocking interview’ bersama Madam Shazra dulu.

“Encik Rizal, sila masuk ke bilik temuduga”. Aku tersenyum mengangguk. (Gementar sebenarnya)

Hi, afternoon. Please come in and have a sit”. (kena speaking la ni)

Hi, afternoon to you too. Thank you”.

My name is Esther. I’m here to assist Miss Ain to conduct this interview. She still in discussion with other staff”. (nampak comel jer Miss Esther ni).

Oh I see”. Sekadar berbasi basa

So, tell me about yourself Mr Rizal”.

Alright. Named Asyfar Rizal. Previous study Diploma in Public Admin, then further in Business & Entrepreneuer Development” (bla bla bla bla).

Why do choose the admin side compare to business; such as marketing or sales?” (wah, hebat nyer soalan minah ni)

I know some people think that administration is not challenging enough compare to marketing or sales. But the admin side can help or assist in providing adequate information to other department. Admin is like the backbone of the company, I want to be part of that”. (Cis, apa lah yang aku merapu)

Nice. What is your greatest strength?” (Yes, soalan ramalan dah keluar)

I would say presentation skill. I love presentation and explain to other people. I will try my best to educate people until they understand the message that I want to deliver” (semangat jer aku bercerita).

Interesting, most of people hate and afraid of presentation, but you seem so enthusiastic about it”. Aku hanya mampu tersenyum.

Sesi soal jawab berlarutan sekitar 15 hingga 20 minit. Setiap soalan aku jawab dengan penuh keyakinan. Yang penting ‘Confident to the Max’!

Okay Mr Rizal, we will contact you within one week time if you suitable candidate for the post

Sure, then”.

Thank you for coming. I do believe you have the possibility to get this job”.

You’re welcome. Glad to hear that, thanks”.

Berakhir sudah episode hari ini. Yang pasti aku puas dengan performance aku sewaktu interview tadi. Dapat atau tidak, aku tidak peduli, yang penting kepuasan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

p/s: bersambung lagi.... (^_^)

2 comments:

Penapenis said...

gud luc bro.. i pun akan ade interview nex week.. cari kerja baru.. nerbes ni.. nerbes!!!! dah lama sangat tak interview..

Lasykar Langit dan Bumi said...

oo ye ker?? all d best!!! bila nak blanje nih?? hehee

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe