Saturday, October 3, 2009

Melting Moment

This entry i will post about 'melting moment' atau dalam bahasa melayunya 'saat mencairkan' wakaka very the broken...

This is among the cookies that I always make but not really into the taste of it. Ada yang kata kat aku biskut ni sedap, ia pecah kat dalam mulut dan terasa kemanisan dan lemak susu tepung. Oh ya, biskut ni normally orang panggil biskut makmur, yang lain sebut melting moment. Tapi paling latest aku dengar nama biskut ni time aku balik kampong, jumpa satu gerai kat bazaar. Nama biskut ni panjang giler hehe ‘biskut pecah dimulut, sendat di geruk’ (‘geruk’ maksudnya leher).

Biskut ni aku mula2 belajar tahun 2000 dulu. Time tu aku baru habis exam, so kakak aku suruh aku ‘lepak’ rumah dia sampailah bulan puasa. Itulah saatnya aku belajar buat biskut ni. Aku bukan setakat buat untuk hidangan raya, tapi untuk dijual jugak. Kakak aku buka bisnes jual biskut dengan kek time tu. Agak banyak jugaklah yang aku kena buat.

Bahan2nya simple jer, tapi time nak uli (atau nak bentukkan biskut ni) yang paling mencabar. Ye la, doh terlalu lembut, untuk dicanai atau nak diterap. That is why aku tak suka sangat buat cookies ni.

Tahun ni aku buat biskut ni untuk raya. Sepatutnya kakak aku yang sorang ni buat. Tapi dia busy menjahit baju raya, so aku lah yang kena buat biskut ni aduyai. But that work just fine for me. (^_^)v

Sapa2 nak resipi boleh mintak dengan aku, aku tak kedekut punya huhu.

p/s: credit to nazihatulshima for the picture

No comments:

TenTanG Aku

My photo
I declare myself as an Observer; I love to watch the 'actor' in the real world... Their characters obviously different from one to another... Then I usually questioning myself, do I look like just like them? Maybe I just can't fit to voice what I feel inside, but this is the place where my fingers start to dance (variety dance styles), dance with the musics created by my mind... if I can't reach the stars above us, just let the stars shinning in my page... Here I am a 'lasykar', fight for myself...

ViSiT ViA Da LiNe